El passat divendres 29 de desembre va tenir lloc al reunió trimestral de la Junta de la Facultat d’Economia i Empresa de la UPF, de la qual és membre Ferran Piqué de la FNEC, en representació dels estudiants de 3r.
- Des de la FNEC es va presentar una moció per incloure a l’ordre del dia un punt sobre Racionalització Horària. Després de comptar amb el suport de diversos professors de la Junta, que van donar suport a la tesi que els horaris de la Facultat tenen un ampli marge de millora, des del Deganat es va considerar pertinent considerar les demandes i estudiar com optimitzar millor els horaris, acceptant el criteri exposat per professors experts en logística que van confirmar que els horaris actuals no permetien l’optimització del temps.
Com a estudiant he sol·licitat la incorporació a l’ordre del dia d’aquest punt perquè crec que és possiblement una de les queixes més repetides i sostingudes en el temps en relació als estudis d’aquesta Facultat i crec que els estudiants no ens hem de resignar a haver de patir cada trimestre aquests horaris.
El punt es refereix a racionalització. Per aquest motiu, deixant de banda temes com la conciliació laboral, també és important abordar la racionalització horària dels estudis. S’escapa del sentit comú que hi hagi dies en què hi hagi estudiants amb un seminari de 9 a 10:30 i una sessió de teoria de 14:30 a 16:00 i que això es repeteixi 2 cops a la setmana. Això és un NI VIURE NI DEIXAR VIURE.
Per aquest motiu, crec que la racionalització, la flexibilització són imprescindibles ja no només per millorar la Facultat en si, per tenir una programació més racional sinó per millorar la qualitat de vida dels seus estudiants.
- Per altra banda, en el torn obert de paraules des de la FNEC es va reiterar la preocupació quant a la docència en català a la Facultat i la Junta es va comprometre a portar un punt sobre política lingüística en la propera reunió de la Junta per estudiar com reactivar la presència del català i evitar que segueixi reduint-se la seva presència curs rere curs.
En la darrera sessió vaig exposar la precària situació a la que està sotmès el català en aquesta Facultat. Després de fer una sol·licitud d’accès a la informació pública a Secretaria General d’aquesta Universitat i obtenir la resposta, malgrat que els resultats siguin teòrics fruit d’incompliments en matèria lingüística quan es tracta del català, els resultats ja són prou alarmants.
Entre els cursos 2016-2017 i el curs 2018-2019 el català ha retrocedit un 1,4% en el global de la Facultat amb disminucions més accentuades com el cas del Doble grau amb una disminució de gairebé el 5%. S’han perdut 342 hores de docència en català.
Els nivells de docència de català en aquesta Facultat no han evolucionat gaire respecte el nivell de precarietat en què estava la Universitat catalana l’any 1983 quan es van transferir les competències d’Universitats a la Generalitat i es va aprovar la Llei de Normalització Lingüística per combatre, precisament aquesta precarietat.