Article

Comunicat sobre la situació del sector de l'educació a Catalunya

per
Coordinadora Naconal
May 22, 2026

Aquestes darreres setmanes, el país està vivint unes jornades de mobilització històriques per part dels professionals de l’educació pública. No és d’estranyar, ja que els últims anys hem constatat com les aules i els passadissos dels centres es degradaven amb la davallada del nivell dels estudiants, la reculada del català, l’augment de la complexitat o la sobrecàrrega de treball dels docents. Paral·lelament, l’acció del Govern de la Generalitat no ha anat encaminada en cap moment a donar una resposta que capgirésla situació de soca-rel.


L’actual govern del PSC arribà amb l’objectiu de posar fi a la lluita per l’alliberament nacional en nom de la bona gestió, per ser el “govern de tothom”. Contràriament, ha demostrat ser el govern de ningú, amb una absoluta manca de capacitat per gestionar les infraestructures ferroviàries, les necessitats de la pagesia, elsserveissanitaris o la mateixa educació, problemes que, valgui l’aclariment, tampoc arrenquen de la legislatura corrent. Amb el mateix tarannà autoritari del dia en què votaren a favor de l’aplicació de l’article 155, Salvador Illa i el seu govern es neguen a escoltar veritablement la ciutadania en cap de les seves reivindicacions. Unes reivindicacions que, a l’arrel,sempre acaben topant amb la submissió a l’Estat espanyol.

Per bé que com a universitaris, a la FNEC som ben conscients de la realitat a les escoles i els instituts, una realitat que repercuteix directament en les universitats i en la societat catalana del demà i que cal revertir urgentment. És per això, i malgrat la diversitat d’opinions que pugui haver-hi entre la nostra militància sobre cadascuna de les mesures proposades per la USTEC, la Intersindical, la CGT o Professors de Secundària, que volem expressar el nostre suport a la lluita menada pels docents. Al mateix temps, convidem els sindicats de l’educació a incloure l’enfortiment de la llengua catalana entre lesseves demandes principals, essent ara marginal. Només amb una escola pública catalana i de qualitat podrem aspirar a una universitat pública catalana i de qualitat i a un paíslliure.

Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya


A Barcelona, 22 de maig de 2026